روند ثبت شرکت تعاونی روستایی برای متقاضیان در ایران

به گزارش عاشقان علم الکترونیک، برای ثبت شرکت تعاونی روستایی، متقاضی ابتدا باید به اداره تعاون روستایی مراجعه نموده و پس از ارائه طرح توجیهی خود، درخواست ثبت شرکت تعاونی روستایی را داشته باشد.

روند ثبت شرکت تعاونی روستایی برای متقاضیان در ایران

خبرنگاران: یکی از هفت نوع ثبت شرکت در ایران شرکت تعاونی است هدف اصلی این نوع شرکت ها یاری به بهبود وضع افتصادی و رفاه کلیه شرکاء موجود در شرکت است و معمولا زمانی این گونه شرکت ها تاسیس می شوند که وضع مالی آشفته و نامساعد باشد و به دلیل تورم و گرانی قدرت خرید مردم کم است و لذا برای ارائه خدمات و فراوری و امکانات رفاهی ، اقشار کم عایدی را تحت پوشش خود قرار می دهد.

یکی از این نوع شرکت های تعاونی، شرکت های تعاونی روستایی هستند که تاسیس این نوع شرکت به منظور یاری به روستا نشینان و امکان تهیه بذر مرغوب برای این افراد و بعلاوه امکان ایجاد شرایطی برای تهیه ماشین آلات کشاورزی برای روستائیان است.

از دیگر مزایای شرکت تعاونی روستایی برای روستائیان می توان به یاری به کشت کاران و دادن وام به کشاورزان ، تهیه سموم دفع آفات نباتی و نحوه سمپاشی و مبارزه با آفات و آموزش روستائیان کشاورز و یاری به دامداران از جهت اعزام دامپزشک و معاینه و معالجه دام ها و تهیه علوفه و یاری برای استفاده بهتر از فرآورده های لبنی و گوشتی و… اشاره نمود.

به همین منظور و با توجه به قوانین موجود ما قصد داریم در ادامه روند ثبت شرکت تعاونی روستایی را در این مقاله با شما مرور کنیم. پس در ادامه برای آشنایی کامل با این نوع شرکت ها با ما همراه باشید.

شرکت تعاونی چیست؟

یکی دیگر از انواع شرکت ها، شرکت تعاونی است در قانون تجارت تعریف را این گونه شرکت را بدین شکل بیان نموده است که شرکت تعاونی به منظور برطرف نیازمندی مشترک و بهبود بخشیدن به شرایط مالی و اجتماعی اعضای خود به طریق همکاری و همیاری متقابل از طریق اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل می گردد.

3 نکته در خصوص شرکت تعاونی

1- شرکت های تعاونی باید با بیش از هفت نفر تشکیل شوند

2- تمامی سرمایه و یا حداقل 51 درصد از سرمایه شرکت های تعاونی از طریق اعضای آن در اختیار شرکت قرار می گیرد.

3- وزارتخانه ها، سازمان ها، شرکت های دولتی و بعلاوه وابسته به دولت و تحت پوشش دولت به همراه شهرداری ها،شوراهای اسلامی کشور، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای عمومی می توانند طبق بند 2 اصل 43 قانون اساسی از راه وام بدون بهره و یا هر راه مشروع دیگر از قبیل مضاربه، مزارعه، اجاره و یا اجاره به شرط تملیک و از این دست موارد اقدام به یاری در تامین یا افزایش شرکت های تعاونی کنند. بدون آنکه عضویت در شرکت تعاونی داشته باشند.

تعریف اصلی شرکت تعاونی

این گونه از شرکت ها بین اشخاص حقیقی برای فعالیت در امور مربوط به توزیع و جهت اهداف خود که در قانون به منظور بهبود بخشیدن به شرایط مالی و اجتماعی اعضا است تشکیل می گردد. از دیگر نکاتی که در خصوص شرکت های تعاونی وجود دارد باید به پنج نکته خاص اشاره داشت که در ادامه با یکدیگر مرور خواهیم کرد.

شرایط و ضوابط شرکت تعاونی روستایی

برای عضویت و راه اندازی شرکت تعاونی باید به نکاتی اشاره داشت که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  • تمامی افرادی که قصد عضویت در تعاونی روستایی را دارند باید ایرانی بوده و محجوریت و ممنوعیت قانونی نداشته باشند.
  • افراد خواستار عضویت در شرکت تعاونی روستایی نباید در تعاونی های مشابه عضویت داشته باشند.
  • برای تشکیل تعاونی روستایی وجود حداقل 7 سهامدار در بدو تاسیس الزامی است.
  • تمامی سهامداران به مقدار سهام خود در شرکت مسئول هستند.
  • تمامی سهامداران به یک مقدار حقوق و وظایف کاری در شرکت تعاونی روستایی دارند.
  • تنها تفاوت میان شرکا، مقدار سهام اسمی آن ها است اما در دادن حق رای و دخالت در امور شرکت، معین کننده نیست.

مراحل ثبت شرکت تعاونی روستایی

برای ثبت شرکت تعاونی روستایی، متقاضی ابتدا باید به اداره تعاون روستایی مراجعه نموده و پس از ارائه طرح توجیهی خود، درخواست ثبت شرکت تعاونی روستایی را داشته باشد. در صورتی که اداره تعاون روستایی با طرح متقاضی موافقت کند. متقاضی، موافقت نامه ای مبنی بر ثبت شرکت تعاونی روستایی از اداره مذکور دریافت و به همراه دیگر مدارک لازم اقدام به ثبت شرکت خود می نماید.

اداره مذکور پس از دریافت و آنالیز مدارک مربوطه، اقدام به ثبت شرکت تعاونی روستایی می نماید و جوابیه آن را طی یک رو نوشتی از آگهی ثبت و اساسنامه شرکت که به تایید رسیده برای اداره تعاون ارسال می نماید.

در نهایت هیئت مدیره شرکت تعاونی پس از ثبت باید از اداره تعاون برای آن پروانه تاسیس بگیرد و پس از اخذ پروانه تاسیس می تواند به فعالیت بپردازد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی روستایی

  • ارائه اصل مجوز از اداره تعاون روستایی و یا سازمان جهاد کشاورزی
  • کپی مدارک تحصیلی مدیران و موسسین شرکت تعاونی روستایی
  • صورت جلسه مجمع عمومی موسسین شرکت تعاونی روستایی
  • صورت جلسه هیئت مدیره و امضای اعضای هیئت مدیران
  • سه قطعه عکس از کلیه اشخاصی که به عنوان موسس در شرکت حضور خواهند داشت.
  • گواهی عدم سوء پیشینه کلیه موسسین و مدیران شرکت تعاونی روستایی
  • فهرست کلیه سهامداران به همراه مشخصات کامل و مقدار سهام هر فرد
  • وکالتنامه وکیل در صورت استفاده از وکیل
منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 20 آذر 1402 بروزرسانی: 20 آذر 1402 گردآورنده: lov-e.ir شناسه مطلب: 2161

به "روند ثبت شرکت تعاونی روستایی برای متقاضیان در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روند ثبت شرکت تعاونی روستایی برای متقاضیان در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید